A Szent István Gimnázium épületegyüttese több szempontból is érdekes: tagoltsága, több szakaszban történt kialakítása teszi igazán különlegessé, hiszen az elmúlt 250 évben sokszor alakították át vagy bővítették. Eleve beszorított helyzete is érdekes, hiszen a Fegyház és a Gyermekotthon intézményei között fekszik, ezt az ölelést még tovább ,,szorítja” a Szent István király-templom hatalmas tömbje. Sokak számára ismert ezen felül a Hunyadi utcai tömb tetején lévő obszervatórium, a páratlanul szép díszterem, a ligetes belső udvar, és természetesen a Szent István király utcára néző árkádos csarnok is. Ez a térrész míves kapukkal van elválasztva az utca forgalmától, míg a belső udvar felől szabadon megközelíthető. Évek óta maximum a ballagó végzősök körmenetekor nyílik csak meg, egyébként folyamatosan zárva van.

Ennek az átriumnak a kialakítása, díszítőelemei, és a templom melletti fekvése mellett igazi kuriózuma a két végfalon található falfestmény, pontosabban freskó. Fontos ez a definíció, hiszen megadja, milyen technológiával készültek az alkotások. A freskók ugyanis olyan falfestmények, melyek alapja még a friss, nedves vakolatra kerül rá olyan festék által, melynek alapja mésszel kevert porfesték. Ez a festék a vakolatba hatol, azzal együtt szárad meg. Tehát nem a már megszáradt felületre kenik fel utólag.

A két érintett freskó azt követően készült el, miután az itt korábban megtalálható osztályterem ablakait kibontották és kialakították az árkádot a 80-as évek elején. Az alkotók Bujdosó Ernő és Nagy Gábor Munkácsy-díjas festőművészek. A falon látható jelenetek két tematika mentén csoportosulnak: az északi falon István király életének főbb állomásai és a kereszténység felvételének mozzanatai, míg a déli falon a magyarok bejövetele, a csodaszarvas, Lehel kürtje és a magyarság 1000. előtti történetének főbb elemei láthatók. A felavatásra 1984. augusztus 17-én került sor, az alkotások értékét már az is jól jelzi, hogy a Magyar Nemzeti Galéria akkori igazgatója, Bereczky Lóránd avatta fel őket.
Sajnos mai állapotuk már jelentősen leromlott: a színek megfakultak, különösen a kék és zöld alapúak. Jelentősen koszolódott mindkét felület, a falhibákban és repedések mentén erősen kopott, amortizálódott. Mindkét freskót alaposan restaurálni szükséges.
Tervünk a jövőben, hogy a két alkotóval felvesszük a kapcsolatot és segítségükkel megpróbáljuk jobban megismerni a két alkotás történetét és mondanivalóját.
Vélemény, hozzászólás?