A Szentháromság teret elkerülő új út nyomvonala kapcsán 8 tervváltozatot tárgyalt városunk képviselő-testülete a múlt héten. (Ezek között a k.arc javaslata nem szerepelt, pedig már egy éve is jeleztük, hogy tervünk és dokumentációja szabadon használható forrásmegjelöléssel a további munka segítése érdekében. A részletes tervdokumentáció továbbra is elérhető ITT.) A testület egyiket sem találta megvalósíthatónak, így nem választott preferált verziót.
A kecskeméti Vonalvezető Kft. által készített tervek mindegyike azt a megközelítést alkalmazta, hogy a teret most csak délről lehet elkerülni – szerintünk ez nem helyes. A tervek állítása még, hogy ezen déli nyomvonalak nem hosszútávú megoldások – mellyel mélységesen egyetértünk, ezért nem is tartjuk helyesnek azokat. A javaslatok nagy többsége véleményünk szerint felesleges és végzetes kárt okozva vágta volna át a történelmi Belvárost, némelyek pedig használhatatlan kanyarodási ívű és szélességű megoldást eredményeztek volna – fájó telek-sebeket hátrahagyva, benyomorított, mostoha parkolóhelyek számára. A 8 javaslat közül meglátásunk szerint mindössze egy olyan terv merült fel, mely hosszú távon is a város érdekeit szolgálhatná és jó fejlesztés volna – igaz, ez a legtávolabbi megoldás a Szentháromság tértől mérve. Felhívjuk továbbá a figyelmet arra is, hogy a Vonalvezető Kft. vizsgálata szerint is a hosszútávú megoldást egy északról történő elkerülés jelenti.
Korábban a döntéselőkészítés segítése céljából összeállítottunk egy olyan részletes anyagot, amely több módszer szerint javaslatonként, részleteibe menően értékeli városépítészeti, megvalósíthatósági és műszaki szempontok szerint az előbb említett önkormányzati terveket. Ezt osztjuk most meg veletek ugyanazzal a céllal, mint ahogy a saját, északi irányú, Irányvonal fantázianévre hallgató javaslatunkat:
- hogy bemutassuk a saját elképzeléseinket,
- hogy közös gondolkodásra sarkalljunk mindenkit Kalocsa jövőjéről, fejlesztési lehetőségeiről,
- hogy segítsük az ügy olyan megoldását, amire 100 év múlva is büszke lehet a város.
Az értékelésünk a testületi ülésen bemutatott összes tervet elemzi. Összefoglalóan úgy látjuk, hogy alapvetően ütközik a városépítészeti és fenntarthatósági trendekkel az áthaladó autóforgalom és a parkolási terhelés belvárosba vonzása. A Grősz József utca szélesítését célzó terv kivételével mindegyik javaslat sebet üt a Belváros közepén, több száz, majdhogynem 1000 éves városszerkezetet ver szét. A Huber- és Katona-házak udvarán áthaladó javaslatok nagyon értékes műemlékek kertjeit teszi tönkre, míg a további tervek szintén kiemelkedő műemléki környezeti és védőzónás területeket számolnak fel. Számos egyéb kritikus szempont is felmerül továbbá.
A felmerülő javaslatok közül egyedül a Grősz utca szélesítését látjuk a város fejlődését szolgáló javaslatnak. Ez a tervváltozat egy már régebben is létező koncepciót elevenít fel, mely a város észak-déli, főtértől sugárirányú utcái között teremtene fontos, jól használható merőleges kapcsolatot. Így a hosszanti belvárosi tengely kelet-nyugat felé szélesítené, haránt irányú fejlődési irányokat is lehetővé téve. Ráadásul a legrövidebb beavatkozást és a legkisebb telekjogi érintettséget jelenti ez a tervváltozat, így ennek megvalósíthatósága számunkra nem kérdés.
LINK Kalocsa város honlapjára a 8 déli irányú elkerülőút vázlattervéhez
Az alábbiakban pedig olvasható és letölthető a k.arc értékelése az érintett tervekről.
Vélemény, hozzászólás?